Het afgelopen weekend voerde het team Toezicht goederen- en personenvervoer van de verkeerspolitie gerichte controles uit op vrachtwagens, lichte vrachtwagens, autocars en taxi’s. De actie richtte zich vooral op sociaalrechtelijke voorschriften, zwartwerk en mogelijke fraude binnen de transportsector.
Controle begint op zaterdag
Een van de teams controleerde op de Noordersingel twee lichte vrachtwagens. De politie stelde enkele technische tekortkomingen vast en één van de voertuigen bleek overladen. De bestuurder moest het overtollige gewicht ter plaatse lossen. Later die dag vond een controle plaats onder het viaduct van de A12 in Wilrijk. Daar betrapte de verkeerspolitie een Turkse vrachtwagenbestuurder van een Belgische transportfirma zonder geldig bestuurdersattest. Daarnaast werden overtredingen vastgesteld op de rij- en rusttijden én bleek de tachograaf frauduleus gemanipuleerd: bepaalde ritten zijn bewust gereden zonder bestuurderskaart gereden en als rusttijd geregistreerd.
Taxibestuurder werkt in het zwart
Op het Koningin Astridplein controleerde de politie op zondag een taxibestuurder die verklaarde pas één dag bij de firma te werken. Zijn werkgever kon wel geen arbeidscontract voorleggen en de chauffeur was niet via Dimona aangegeven. Uit verder onderzoek bleek dat de bestuurder een werkloosheidsuitkering ontving en al vier maanden in het zwart werkte voor hetzelfde bedrijf. Ook de tarievenkaart in de taxi voldeed niet aan de voorschriften. Voor zwartwerk en sociale fraude stelde de politie een proces-verbaal op voor het Arbeidsauditoraat en de FOD WASO.
Op de Scheldekaaien zette de politie een Duitse autocar aan de kant. Het reisblad (vervoersdocument) vertoonde ernstige tekortkomingen en de tachograafcontrole wees uit dat de bestuurder na het bereiken van de maximale dagelijkse rijtijd nog een uur had doorgereden zonder zijn bestuurderskaart.
Chauffeurs slapen in cabine
Zondagnamiddag, op de Desguinlei, controleerde een team twee geparkeerde Belgische vrachtwagens. Een Bulgaarse bestuurder bracht zijn normale wekelijkse rusttijd door in de cabine, wat verboden is. De tweede vrachtwagen behoorde toe aan dezelfde Belgische transportfirma als die van de dag ervoor: opnieuw bleek de Turkse chauffeur niet in orde met zijn bestuurdersattest en de verplichte rusttijden.
Op de Noordersingel trof de politie ook een voertuig aan dat geseind stond in een dossier rond nummerplaatfraude. Het voertuig reed met nummerplaten van een andere wagen en bleek niet verzekerd, niet ingeschreven en niet gekeurd. Het werd getakeld en de bestuurder zal zich moeten verantwoorden voor de politierechtbank.
Rij- en rusttijden niet gerespecteerd
Tot slot volgde op de Westkaai en Noordkaai in Merksem een controle van drie buitenlandse vrachtwagens. De bestuurders bleken hun normale wekelijkse rusttijd in het voertuig door te brengen, wat niet is toegestaan.