Inbreuken op gebruik tachograaf
Chauffeurs van vrachtwagens zijn verplicht om gebruik te maken van een tachograaf. Sommigen negeren die verplichting m langer te kunnen doorrijden. Dat is gevaarlijk en is oneerlijk voor transporteurs die de regelgeving wel respecteren.
- Twee bestuurders respecteerden de dagelijkse rust niet. Dat kostte de chauffeurs respectievelijk 110 en 440 euro;
- Een andere chauffeur had zijn tachograaf niet in gebruik en had geen vervoersvergunning of vrachtbrief op zak. De politie stelde een onmiddellijke inning op voor 2 750 euro;
- Er was ook een trucker die de bestuurderskaart al uit het toestel had gehaald nog voor het einde van zijn werkdag. De bestuurder kreeg een proces-verbaal wat hem 1 320 euro kostte.
Uitzonderlijk vervoer
Het is tijdens 16 en 18 uur niet toegelaten om met bepaalde uitzonderlijke combinaties de weg op te gaan. Een chauffeur volgde de regel niet en kreeg een proces-verbaal wat 800 euro kost. Het voertuig was ook niet voorzien van een retroreflecterende band wat moet zorgen voor een betere zichtbaarheid op bijvoorbeeld kruispunten. De verkeerspolitie heeft de combinatie uit het verkeer gehaald tot de spertijd verstreken was.
Gevaarlijke inbreuken
De politie stelde nog verschillende andere inbreuken vast die de chauffeurs zelf of andere weggebruikers in gevaar konden brengen:
- Een bestuurder reed met een combinatie die te lang was;
- Er was ook een bestuurder die rond reed met een ernstige barst in de voorruit;
- Eén voertuig bleek niet ingeschreven te zijn;
- Tot slot reed ook iemand met een onaangepaste snelheid en is daarvoor beboet.
Elders in de stad
Op andere plaatsen in de stad werkte de verkeerspolitie op steps en bromfietsen die de verkeersregels niet respecteerden.
- Twee steps en een elektrische fiets met een gashendel zijn in beslag genomen omdat er geen verzekering- of gelijkvormigheidsattest aanwezig was. En dus waren ze niet toegelaten om deel te nemen aan het verkeer;
- Ook een bromfiets was niet verzekerd en kende hetzelfde lot: een beslag;
- Een weggebruiker negeerde het rode verkeerslicht;
- Zes keer stelde de verkeerspolitie vast hoe iemand rijden kon combineren met gsm’en;
- En drie keer is iemand geverbaliseerd omwille van rijden in een voetgangerszone.