Belangrijke documenten kwijt of gestolen | Lokale Politie Antwerpen

Current Size: 62.5%

Belangrijke documenten kwijt of gestolenPrintvriendelijke versie Send by email PDF version

Deze pagina is niet geoptimaliseerd voor weergave op mobiele toestellen of tablets

Wat moet je doen als je merkt dat je bankkaart, identiteitskaart, rijbewijs, inschrijvingsbewijs of nummerplaat van je voertuig kwijt is. Maak gebruik van deze tips om misbruik van je verloren of gestolen documenten te voorkomen.

Bankkaart 

1. Bel Cardstop op het nummer 070 344 344. De medewerk(st)er vraagt je naam en bankrekeningnummer. Je krijgt een referentienummer. Noteer dit om later aan je bank door te geven.

2. Vraag de bank- of kredietkaartnummers op bij je bank en doe aangifte bij de politie binnen 24 uur.

  • De politie seint de bankkaart.
  • Je krijgt een attest van verlies/diefstal.
  • Vraag naar het nummer van het proces-verbaal voor eventuele verdere afhandeling bij misbruik van je kaart.

Identiteitskaart

1. Bel Doc Stop op het nummer 00800 2123 2123 of 02 518 21 23.

  • Door je kaart te blokkeren, voorkom je dat anderen misbruik maken van je identiteit. Met je identiteitsbewijs kan iemand anders bijvoorbeeld een telefoonabonnement openen of aankopen doen bij de post.
  • Je ontvangt een schriftelijke bevestiging en een dossiernummer.

2. Doe zo snel mogelijk aangifte in het politiekantoor van je woonplaats.

  • Als je een elektronische identiteitskaart hebt, kan de politie je digitale foto opnieuw opvragen.
  • Had je nog een papieren identiteitskaart? Neem dan een pasfoto mee (twee als je niet de Belgische nationaliteit hebt).
  • De politie seint de identiteitskaart.
  • Je ontvangt een bewijs van verlies of vernietiging. Dit document is een wettige vervanging van je identiteitsdocument en is één maand geldig. Het is niet geldig in het buitenland.

Bij aangifte wordt je verloren of gestolen identiteitskaart zeven dagen geschorst. Daarna annuleert het gemeentebestuur de oude identiteitskaart, zodat ze ongeldig wordt.

  • Vind je je identiteitskaart binnen de week terug, dan meld je dit meteen aan Doc Stop met je dossiernummer.
  • Ga ook terug naar de politie om het bewijs van verlies of vernietiging in te leveren.
  • De schorsing van de identiteitskaart wordt stopgezet en je oude kaart is opnieuw actief.

3. Ongeveer een maand na aangifte krijg je een uitnodiging van de gemeente om een nieuwe identiteitskaart te bestellen.

  • Neem een recente pasfoto en geld (cash of bankkaart) mee voor de aanmaak van een nieuwe kaart (het bedrag hangt af van de gemeente waar je woont).
  • Als je geen uitnodiging ontvangt, ga je zelf naar je gemeentebestuur, districtshuis of stadskantoor.

Ga je binnenkort op reis?

Via een versnelde procedure krijg je binnen twee of drie dagen een nieuwe identiteitskaart. Deze procedure is veel duurder dan een normale aanvraag. Informeer naar de juiste bedragen bij de bevolkingsdienst. Maak alleen gebruik van deze mogelijkheid als je naar een land reist waarvoor geen reispaspoort of visum vereist is.

Als je een geldige reispas hebt, kan je deze gebruiken in het buitenland.

Vertrek je meteen naar het buitenland?

Vraag dan een voorlopige identiteitskaart aan bij het provinciebestuur. Breng het attest van verlies of diefstal van de politie mee, een pasfoto en een aanvraagformulier van de bevolkingsdienst. Geef de kaart onmiddellijk na terugkeer in België terug. Deze regeling is alleen van toepassing als:

  • je naar een land gaat waar geen reispaspoort of visum vereist is;
  • je geen tijd hebt om gebruik te maken van de versnelde procedure.

Reispas

Ben je je (Belgische) reispas kwijt? Dan kan je bij je gemeentebestuur, districtshuis of stadskantoor terecht voor een aangifte van verlies. De tussenkomst van de politie is dan niet nodig.

Rijbewijs

1. Doe onmiddellijk aangifte bij het dichtstbijzijnde politiebureau.

  • Bij verlies of diefstal in het buitenland, kan je daar naar de politie gaan. Maar je moet ook altijd aangifte doen bij de Belgische politie.
  • De politie seint je rijbewijs. 

2. De Belgische politie bezorgt je een attest van verlies.

  • Ga hiermee naar de afdeling rijbewijzen van de bevolkingsdienst. Breng je identiteitskaart, het attest van de politie en een recente pasfoto mee.
  • Een kleine week later kan je je nieuw rijbewijs afhalen.
  • Het attest van verlies vervangt je rijbewijs niet. Je moet een nieuw rijbewijs afhalen voor je een voertuig bestuurt.

Inschrijvingsbewijs van je voertuig

1. Doe onmiddellijk aangifte bij het dichtstbijzijnde politiebureau. De eigenaar moet zich aanmelden met het voertuig en alle documenten. De politie doet een fysiek nazicht van het voertuig en controleert o.a. het chassisnummer.

2. Je ontvangt twee attesten van verlies of diefstal, die 15 dagen geldig blijven.

  • Eén exemplaar bezorg je aan je verzekeringsinstelling, het andere houd je zelf.
  • Als je het inschrijvingsbewijs terugvindt, meld je dat zo snel mogelijk bij de politie.
  • Het attest kan eventueel verlengd worden door dezelfde politiedienst als die van de aangifte.

3. Je kunt een duplicaat aanvragen bij de dienst voor inschrijving van voertuigen (DIV).

Nummerplaat

Als enkel je nummerplaat vooraan gestolen is, kan je hiervan een kopie laten maken (reproductie). Onderstaande regels gelden enkel voor de originele officiële nummerplaat achteraan.

1. Doe onmiddellijk aangifte bij het dichtstbijzijnde politiebureau.

  • Je gestolen nummerplaat wordt geseind.
  • Je krijgt een attest van verlies/diefstal.

2. Je vraagt best een nieuwe nummerplaat aan via je verzekeringsagent.

  • Deze procedure levert de minste problemen op bij de aanpassing van documenten en controles.
  • Bewaar het attest van de politie tot je van de dienst voor inschrijving van voertuigen (DIV) een schrappingsattest hebt gekregen en de verkeersbelasting geregeld is.
  • Na enkele dagen ontvang je een inschrijvingsbewijs en je nieuwe nummerplaat.

In tussentijd mag je niet op de openbare weg rijden zonder originele nummerplaat.